CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, 17 December 2012

AKU DI PERANTAUAN


Alhamdullilah.Sedar tidak sedar,aku sudah rasmi menjadi seorang pelajar Usuluddin Universiti Mu’tah. Sekarang ni pun aku dah selamat menjejak ke bulan Disember 2012. Sungguh tidak sangka. Cepat masa itu berlalu.

 Pelbagai perkara yang aku dah alami di sini. Pahit,suka dan duka semuanya aku rasa. Sungguh,setiap masalah yang aku alami disini sebenarnya sedang mematangkan aku. Ya,di sini aku jauh dari keluarga, disini aku jauh dari sahabat baikku di Malaysia. Tapi sebenarnya,di sini juga aku punya keluarga baru,aku punya sahabat baru yang bisa membuatkan aku lupa seketika saat-saat aku di Malaysia.

Bukan bermakna aku ingin melupai semua kenangan-kenangan indah aku bersama mereka disana, bukan bermakna aku ini tidak sayang dengan keluarga dan persahabatan yang aku bina disana. Tapi keluarga disini dan sahabat-sahabat disinilah membuatkan aku lupa sedikit ‘sakit’ merindui insan-insan yang aku sayang disana. Meski aku tahu tidak mudah untuk menghilangkan kesakitan ini. Mungkin dengan terbina dan terjalinnya ikatan kekeluargaan disini sekurangnya aku dapat merubat kerinduan aku di Malaysia.

Aku juga sangat berterima kasih pada pimpinan-pimpinan disini atas usaha-usaha mereka yang tidak mengenal erti jemu dalam melaksanakan program setiap minggu kepada setiap pelajar. Rupanya ilmuku masih cetek lagi. Mujur aku ditemukan dengan program-program yang hebat disini dan semua inilah yang menjadikan aku untuk terus keluar dari takuk yang lama.

Disini juga aku punya usrah yang terdiri dari kakak-kakak,adik-adik dan sahabat-sahabat yang hebat belaka. Merekalah juga di antara insan-insan yang banyak merubah aku untuk jadi terbaik. Dulu aku akui,aku sangat kurang dalam membaca buku-buku berkaitan tentang ilmiah. Apa yang aku minati ialah novel-novel cinta semata. Satu hari bila usrahku ada mengadakan satu topik mengenai “Bedah Buku” aku sedar rupanya banyak buku-buku ilmiah yang menarik!! Alhamdullilah kini aku sudah jatuh cinta pada buku ilmiah!! Aku tidak peduli apa yang mereka kata meski aku baca buku ilmiah ini dalam ‘mood’ yang ‘merangkak-rangkak’ tapi sekurangnya aku puas dengan hobi baru ini. Terima kasih buat ‘Usrah Halawiyat’ J .

~ Usrah Halawiyat~
~ Bedah Buku~


Walaupun baru berapa bulan disini aku harap aku dapat timba seberapa banyak pengalaman yang mungkin sebagai bekalan aku suatu hari nanti sebelum aku pulang ke Malaysia.  I.Allah. Moga segalanya dipermudahkan.

~ MOGA AKU BISA BERUBAH :) ~

1 comment:

adila urdun said...

bangga sy ngn ank usrah sy ni.. :)kite sme2 blajr perkara baru di bumi syam ni..semoga terus kuat dan sabar sepjng kite bljr disini..